Zadanie 1

on sobota, 23 listopada 2013
ZADANIE "ZACZĘŁY SIĘ SCHODY"

Schody w szkole 

Dnia 21 listopada 2013 roku na lekcji matematyki wykonaliśmy zadanie,dotyczące mierzenia schodów. Całą klasą wraz z Panią Hojnacką udaliśmy się na schody szkolne. Naszej grupie przypadły schody na trzecim piętrze.



  • Reguła dobrych schodów brzmi następująco:

60<2w+s<65

w- wysokość stopnia 
s- szerokość stopnia 


  • Żeby dowiedzieć się, czy schody w budynku szkoły są zgodne z regułą zapisaną powyżej, musiałyśmy otrzymać wszystkie najpotrzebniejsze rozmiary. Zabrałyśmy się za mierzenie. Pomógł nam w tym metr. Wysokość stopnia wyniosła 17 cm, a szerokość 29,50 cm. 

          


          Następnie dokonałyśmy pewnych obliczeń:


  • Według naszych obliczeń, schody znajdujące się na trzecim piętrze w budynku szkoły, spełniają regułę dobrych schodów. (63,50 cm)
  • Dla upewnienia się, że nasze twierdzenie jest prawdziwe, postanowiłyśmy skorzystać z funkcji trygonometrycznych. 




  • Z naszego stopnia stworzyłyśmy trójkąt. Miałyśmy podaną wysokość oraz szerokość. Kąt alfa wyniósł 30 stopni. 
  • Na koniec postanowiłyśmy jeszcze wyliczyć długość wszystkich schodów. Sandra z Kingą policzyły ilość schodów - 12 schodów. Aby dowiedzieć się o długości "przeciwprostokątnej" skorzystałyśmy z Twierdzenia Pitagorasa. 


  • Nasza przeciwprostokątna (c) wyniosła 34 cm. 
  • Następne obliczenia dotyczyły długości wszystkich schodów : 




Całkowita długość schodów wyniosła 4 m i 8 cm. 
  • Skorzystałyśmy również z naszych tabletów. Dzięki niemu wyliczyłyśmy kąt alfa oraz podstawowe równania.



 


Schody na zewnątrz 

Po zmierzeniu schodów w budynku naszej szkoły, udaliśmy się poza jej mury. Następnym obiektem w którym był kolejny nasz cel, okazał się budynek przy ulicy Komorowickiej 48. W obiekcie tym znajdowały się piękne, stare schody. Naszej grupie również przypadły schody na trzecim piętrze. Przed przystąpieniem do zadania, najpierw musiałyśmy dowiedzieć się z którego roku pochodzi dany budynek. Dzięki książce "Pałacyk Rosta" szybko rozwiązałyśmy ten problem. Budynek został zbudowany w 1903 roku. 



  • Przystąpiłyśmy do pracy. Schemat był identyczny jak przy poprzednich schodach. Wysokość stopnia wyniosła 15 cm a szerokość 36 cm.

 


  • Z obliczeń wynika, że następujące schody nie zgadzają się z regułą poprawnych schodów. Jednakże stopnie miały inną budowę, a mianowicie ich górna część była z "wybrzuszeniem." Postanowiłyśmy jeszcze raz zmierzyć stopień, ale tym razem pomijając to wybrzuszenie. 



  • Otrzymałyśmy taką samą wysokość, lecz inną szerokość, która tym razem wynosiła 32 cm. 




  • Co jest powodem innych wyników? Musimy pamiętać, że budynek został wybudowany w 1903 roku, a obecna "reguła dobrych schodów" odnosi się do współczesnych budowli. 

  • Następnie obliczyłyśmy kąt alfa dla obu rozmiarów. 

Wniosek 

  •  Schody w szkole spełniają regułę dobrych schodów. 
  • Schody w budynku drugim nie spełniają warunków dobrych schodów, ponieważ zostały zbudowany w XX wieku, a obecna reguła ich nie obejmuje.


    Nasza grupa w pełnym składzie ; )  

0 komentarze:

Prześlij komentarz